Digitale Marketing

Wat zou het mooi zijn, als we “real-time” kunnen meten of uw marketing inspanningen het resultaat opleveren dat u voor ogen heeft.
Dat kan nu!
Door de digitalisering van onze economie en samenleving, vindt het klantencontact steeds meer via digitale contact momenten plaats. Bij 80% van alle aankopen wordt op enig moment online gezocht of onderzocht. Afhankelijk van de branche, is die aankoop voor een heel groot deel ook al volledig naar de online wereld verplaatst.

De term digitale marketing lijkt te duiden op volledig digitale media kanalen. Dit is echter verwarrend, want dat is onjuist. Daar hebben we al termen voor, zoals internet marketing en online marketing. Met digitale marketing bedoelen we het meetbaar maken en vervolgens meten van alle marketingdoelstellingen in Key Performance Indicators, KPI’s. Daarvoor kunt u een mix aan media kanalen inzetten, dus zowel de oude media als de nieuwe media. Dus bijvoorbeeld advertenties, banners, AdWords. Of websites, webwinkels, e-mail nieuwsbrieven of folders bijvoorbeeld. Of ook sociale media, vergelijkingssites of free-publicity. Wij hebben oneindig veel keuze voor u.

Om al die gekozen media te vullen hebben we inhoud nodig, content genaamd. En een hoop content. Daarom spreken we over content marketing, of liever nog over content management. Welke content hebben we? Moeten we hebben? En moeten we (laten) maken? Dit gaat over teksten, producten, beelden, animaties, filmpjes, nieuws. Maar ook over voorraad informatie, aanbiedingen, prijzen, etc. Kortom alles wat we nodig hebben om een kleine advertentie te maken tot aan een grote webwinkel.

En dan gaan we meten! Waar komt die gebruiker vandaan, e-mail, Google Adword, Google zoekresultaat, Facebook, etc. En wat doet die klant. Welke pagina’s bekijkt hij, waar filtert hij op, stopt hij iets in de winkelmand? En het allerbelangrijkste, vindt die klant wat hij zoekt, wat hij wil? Genereren deze bezoekers dan ook omzet, groei, winst? En hoeveel dan? En als we dit allemaal weten, kunnen we dit weer verbeteren, uitbreiden, door laten groeien.

Dit is wat digitale marketing nu zo vernieuwend en uniek maakt. Nog nooit was uw reclame en communicatie zo meetbaar en effectief. En daarom moet u er vandaag nog mee beginnen!

Digital Marketing

Digitale marketing is de top van de nieuwe marketing Pyramide. In de afgelopen 15 tot 20 jaar heeft de computer de reclame en communicatie volledig op zijn kop gezet. Ook de marketing is nu aan de beurt.

Hiernaast een korte video van McKinsey, waar u simpel uiteengezet krijgt wat “digital marketing” nou precies inhoud.
Het heeft echter een hoge informatie dichtheid. Meermaals afspelen helpt.
U vindt het origineel op: Mastering digital marketing.

digitale marketing

Decision Journey

De klant heeft in de afgelopen jaren het initiatief weer geheel naar zich toe getrokken, als het gaat om reclame en communicatie. De oude media verliezen steeds meer effectiviteit want die leest de klant niet meer. En bij de nieuwe media moet je maar overal aanwezig zijn, zodat als de klant wat wil aanschaffen, hij je ergens tegenkomt en je mee neemt in het beslissingsproces.

Dit nieuwe concept is duidelijk uitgelegd in The Consumer Decision Journey. Het nieuwe koopmodel van McKinsey, wat nu als standaard wordt gezien en geaccepteerd. Voor de Business-to-Business variant, lees: Do you really understand how your business customers buy?

Big Data or the Right Data

Daarbij hoort echter ook een nieuwe vorm van marketing. En deze is nu in de laatste paar jaren duidelijk aan het worden. Door de digitalisering kunnen we ook alles meten en verzamelen. Ook wel Big Data genoemd. Het aanleggen  van enorme gegevensbanken om hier patronen en structuren in te herkennen. En voor marketing een hele nieuwe schatkamer aan informatie op kan leveren.

En met deze data kunnen we ineens wel weer het initiatief voor een groot deel terughalen naar de onderneming. Met als doel de klant te geven wat hij wil, wanneer hij dat wil. Voor iedere klant afzonderlijk. Daarbij horen echter ook nieuwe kennis en vaardigheden. En de kunst om de juiste data te verzamelen en om de juiste vragen te stellen. Pas dan kan je wat met deze data!

De visie van eBay

Verder op deze pagina vindt u korte video’s van een interview met Devin Wenig, CEO van eBay. Hierin zet hij zijn visie op retail voor de toekomst duidelijk uiteen. Het orgineel vindt u op: How digital is transforming retail: The view from eBay.

Data as competitive advantage

Marketing Toen

Het is de omgekeerde manier van wat we tot op heden gewend waren. Dat was een doelgroep definiëren. Daar producten, diensten en aanbiedingen bij verzinnen. En periodiek dan middels bepaalde media proberen deze doelgroep te bereiken.

Vervolgens zat er niet veel anders op dat te wachten of die klant dan naar je toe kwam. Pas in de omzetcijfers kon je een idee krijgen of de campagne of folder enigszins gewerkt had.

Marketing Nu

Nu gaat het anders. We weten welke producten en diensten het goed doen in de markt, dat kunnen we meten. En als iemand, zonder welke doelgroep dan ook, op zoek is, zorgen we dat deze ons tegenkomt door een veelvoud aan mediakanalen in te zetten. We zien waar die gebruiker naar kijkt, op filtert, naar zoekt, en tonen dan onze passende producten en diensten. Hebben we die niet, gaan we samen zitten om deze te maken, omdat er klaarblijkelijk vraag naar is in de markt. We maken voor ieder wat wils. Kortom het omgekeerde proces.

Media Kanalen

Essentieel in deze nieuwe digitale marketing zijn de gekozen media kanalen. Termen als multi-channel marketing, omni-channel marketing, cross channel marketing, zijn wellicht niet geheel onbekend. Ze staan allemaal voor hetzelfde; via welke media kan in de klant bereiken of de klant mij. In het McKinsey model spreken we van “touchpoint”. Momenten van interactie met de klant. Hier kunnen we dan over oude of nieuwe media praten, maar veel zinvoller is de opdeling in: Betaalde Media Kanalen, Eigen Media Kanalen, Verdiende Media Kanalen.

Omni everything
Beyond mobile

Oude en Nieuwe Media

De betaalde media kanalen zullen het bekendste voorkomen. Dit zijn de advertentie, spotjes, abri’s. Maar ook de banner advertenties, Google AdWords, etc. Verwant hiermee zijn de eigen media kanalen. Dit zijn de websites, webwinkels, maar ook de folders, brochures en catalogi. Om de verdiende media kanalen is er een grote hype. Want dit zijn de sociale media kanalen, de review sites en de ranking die Google ons geeft bij de zoekresultaten. Maar denk hieraan ook aan de oude pr-media, een stukje redactioneel in een magazine. De sociale media kunnen ook het beste gezien worden als pr-media.

Re-Marketing

De re-marketing media kanalen verdienen speciale aandacht. Dit zijn voornamelijk gekochte media die u hergebruikt omdat we weten wie er aan de andere kant van het scherm zit. We weten dit omdat deze potentiële klant op uw site is geweest en wij hebben hem toen geïdentificeerd. Dit zijn bijvoorbeeld de advertenties die u lijken te achtervolgen, alleen omdat u op een site geweest bent. Op geheel andere sites ziet u ineens advertenties van die site waar u alleen maar even op gekeken heeft, omdat u interesse had.

Small data

Het blijkt dat deze re-marketing tot wel 40% aankoopsucces genereert. Dit omdat er een behoefte is. Echter wordt dit veel ingezet met grof geschut. Wij meten waar die klant naar keek, op zocht, op filterde, het langst op welke pagina was.

En dan re-marketen wij alleen die producten of diensten. Dus de klant alleen geven waar echt interesse voor is. Je kunt een klant niet verkopen wat hij niet wil. Je moet een klant geven waar hij interesse voor, en behoefte aan heeft. Hij bepaalt zelf of hij het aanschaft of niet. De klant blijft te allen tijde koning.

New skills

Meten is Weten

Dit meten is de essentie van digitale marketing. Meten is weten, en we kunnen nu echt alles meten. Daarmee kunnen we ook alle media bestedingen beoordelen in effectiviteit en efficiency. En dit is nieuw en uniek. We kunnen nu het initiatief weer terugpakken. We investeren alleen in media die bijdragen, meer opleveren dan ze kosten, en zorgen dat we de marketing en bedrijfsdoelstellingen halen. Dit zijn de mogelijkheden waar u liever vandaag dan morgen mee aan de slag moet gaan. Samen met ons!

Strategische Partner

Er komt wel wat voor kijken, voordat dit allemaal staat natuurlijk. Maar het begint met het kiezen van een strategische partner waarmee u die doelstellingen kunt opstellen en realiseren in de komende jaren. En die ook alle media kanalen voor u kan maken, bouwen, inkopen en regelen. Van strategie tot aan de praktijk van alle dag. Want alleen met die mensen kunt u deze digitale marketing voor uw bedrijf opzetten. Het is een continue proces van meten en evalueren, aanpassen en veranderen. En een betere manier om groei, omzet en winst te genereren is er niet!

Begin daarom vandaag nog en neem geheel vrijblijvend contact op.

Art & science

Neem contact met ons op

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

Bel of mail direct:

078 68 456 77

www.wendrich.nl

Pin It on Pinterest