Digitale Economie

Dat de wereld veranderd is, hoeft geen betoog. De fysieke economie heeft een broertje gekregen, de digitale economie. Sprak men 10 jaar geleden nog over “the second economy”, kunnen we het nu bijna over de eerste hebben.

Er is een scheiding gekomen tussen het fysieke en digitale product. We zoeken, bekijken en kopen nu het digitale product, terwijl het fysieke product later wel een keer geleverd wordt. En diensten worden soms al geheel digitaal afgehandeld. Ook hierin verwacht men een vlucht door de opkomst van de lerende computer.

Diagnose stelling in de medische wereld bijvoorbeeld, is vrijwel geheel visueel geworden met foto’s, scans, etc. De computer begint hier nu betere en accuratere diagnoses te stellen dan de mens. Maar ook de financiële wereld is nu vrijwel geheel digitaal. Ga uw eigen interacties met uw bank maar eens na. En op de beurs staan nu computers, geheel autonoom te handelen. De gemiddelde aandelen positie is nu 3 minuten!

 

De informatie gaat nu over de grenzen van de organisatie heen. Zonder dat de mens of het product dat hoeft te doen. Zo krijgen we de productgegevens van leveranciers nu digitaal binnen. Voor één van onze klanten halen we dat ’s nachts op bij enkele van zijn leveranciers die in Zweden en Duitsland zitten. Die hebben hun data ter beschikking gesteld door hun data online te zetten. En wij “vragen” iedere nacht aan die computers, of er nog iets nieuws is.

Dit gebeurt met API’s. Wellicht heeft u die term al eens gehoord. Wij zijn van mening dat iedereen moet weten wat dit zijn, want is een essentieel onderdeel van deze nieuwe economie. Meer weten? Klik hier voor een uitleg.

Iedere ochtend kijkt onze klant of er nieuwe data bij zit die interessant is en aan hun eigen artikelbestand moet worden toegevoegd. En als dat is gebeurd, gaat het weer via zijn API naar de klanten van hem.

“IT IS NOT THE STRONGEST OF THE SPECIES THAT SURVIVES,

NOR THE MOST INTELLIGENT THAT SURVIVES.

IT IS THE ONE THAT IS THE MOST ADAPTABLE TO CHANGE”

– CHARLES DARWIN –

Digitale Strategie

De ideale situatie is als de organisatie het proces alleen nog hoeft te begeleiden. En dat heeft direct te maken met de toegevoegde waarde. Is die dan nog hetzelfde? De waardeketen  (value chain) is verworden tot een dataketen of informatieketen (content chain).

Twee elementen liggen ten grondslag aan deze digitale verandering en de andere verhoudingen die ontstaan in de waarde die je toevoegt. De transactionele kosten worden als maar lager en de marginale kosten lopen naar nul.

Hiernaast een korte video van McKinsey, waar u simpel uiteengezet krijgt wat “digital strategy” nou precies inhoud.
Het heeft echter een hoge informatie dichtheid. Meermaals afspelen helpt.
U vindt het origineel op: Digital strategy

 

Digital Strategy

An interview with Paul Willmott.

digital strategy

Transactionele Kosten

De transactionele kosten zijn de moeite, energie en inspanning die de klant moet leveren om te vinden wat hij wil. Dat kan ook geld zijn. Dus welk product zoek je, waar moet deze aan voldoen, uitzoeken wat al de specificaties zijn, naar de stad gaan om winkels te bezoeken, etc.

Voor business-to-business vaak nog veel hoger. Hoe vond je vroeger een goeie leverancier? Naar beurzen gaan, bedrijfsbezoek, voorstellen maken en lezen, afspraken maken, ga zo maar door.

Vooral het internet heeft dit zo vergemakkelijkt, dat er steeds minder beurzen zijn, en ook steeds minder winkels.

 

Zeker voor merk producten maakt het niet meer uit of je de doos Lego nou van een verkoper bij de toonbank krijgt of van de postbode. En het zoeken van die doos Lego gaat in minuten op een computer. En kostte uren tot dagen een jaar of 20 geleden, als je naar de stad moest en ze gingen het bestellen voor je.

En als je industriële kettingen of kabels zoekt, kan je nu bij één van onze klanten online in enkele minuten de kabel zoeken, die voldoet aan je diameter, minimale breekkracht en gewicht. De offerte heb je dan ook binnen een uur terug. Dat koste vroeger dagen, weken. En een schrijffout of typefout in het artikelnummer kon desastreuze gevolgen hebben. Alleen al in foutreductie door dit digitale bestellen, levert dit een enorme kostenbesparing op.

Talks at Google

Jeremy Rifkin: “The Zero Marginal Cost Society”

Hierboven vindt u een video bijgevoegd. Het is wel de lange versie van 57 minuten, maar de vergezichten van Jeremy Rifkin zijn zeer de moeite waard. De introductie van 3 minuten, en zijn adviesrol voor bijvoorbeeld de stad Rotterdam als wel de Europese Unie en China, geven al aan dat zijn ideeën en visie medebepalend zullen zijn voor onze toekomst.

Marginale Kosten

De marginale kosten lopen ook steeds verder terug door de digitalisering. Dit zijn de kosten die het maken van een extra product met zich mee brengt. Vooral Jeremy Rifkin heeft dit punt duidelijk gemaakt.

Vooral bij diensten is dit nu al goed zichtbaar. Als u een vakantie boekt via Booking.com of AirBNB worden die hotels en huizen door de eigenaren zelf op de site ingevuld en bijgehouden. Het kost Booking.com of AirBNB niets extra’s meer om er weer nieuwe hotels en huizen aan toe te laten voegen. En daar vragen ze overigens tot bijna 20% commissie voor!

Maar we kunnen het nog verder doortrekken tot de (marginale) kosten van de handelsketen als geheel. Zeker als we kijken naar de productieketen (supply chain). Nadat het product is gemaakt, wil de groothandel al gauw een 10% tot 30% marge, om kosten te dekken en winst te maken. Maar ook de winkelier laat de prijs 1, 2, 3 of bij mode wel 5 keer over de kop gaan. Maar wat als Lego zelf een webwinkel begint? Dan wordt pijnlijk duidelijk dat de vraag wie waarde toevoegt in de digitale wereld een hele andere is geworden. En Lego heeft die webwinkel! Dat is nu ook de waarde van een sterk merk. Want de marge die ze anders kwijt zijn aan de groothandel en de detaillist is nu geheel voor Lego zelf. Een gigantische marge.

Toegevoegde Waarde

Het is nu voor veel bedrijven noodzaak om opnieuw na te denken over de toegevoegde waarde. Omdat de marktverhoudingen en de marktstructuren aan het veranderen zijn. En in rap tempo. Daarom adviseren wij het Business Model Canvas te gebruiken. Hierbij wordt u gedwongen alle onderdelen afzonderlijk en in relatie tot elkaar te bekijken.

Let wel, om dit hulpmiddel goed te gebruiken moet je er eigenlijk een keer of 30 doorheen. En dit moet je met meer mensen doen. Afzonderlijk eerst, en daarna bij elkaar. Dit is ook de meest effectieve brainstorm techniek. Afzonderlijk kan iedereen vrij al zijn of haar ideeën kwijt. En dan bij elkaar zittend, heb je alle invalshoeken om deze ideeën snel en goed te beoordelen en uit te werken. Het voornaamste zijn de “Value Propositions” (de waarde die te creëren is) en de “Customers” (alle soorten en vormen van klanten). En dan vooral de relatie hiertussen. Want is deze er niet, dan is er ook geen Business Model, dus geen levensvatbaar bedrijf, product, dienst, of plan.

Dit doen wij ook voor onze klanten. Juist om ze die andere, nieuwe invalshoeken te geven en ze te dwingen om buiten de gebaande paden te denken. Ook voor u kunnen we een sessie opzetten.

Decision Journey

De relatie met de klanten en de kanalen en relaties die je daarbij nodig hebt wordt ook goed uitgelegd met een heel belangrijk nieuw model van McKinsey, “The consumer decision journey” Zeker nu de business-to-business handel en aankopen door het internet steeds meer op die van consumenten aankopen beginnen te lijken, is het een model dat iedereen zou moeten gebruiken. Duidelijk is dat het aankoopproces nu helemaal anders is. En daarbij hoort ook een hele nieuwe vorm van marketing, digitale marketing. Deze nieuwe manier van denken zorgt ervoor dat je eigenlijk het bedrijf helemaal anders moet inrichten.

Digitale Innovatie

In het besluitvormingsproces van uw klant, moet u overal aanwezig zijn. En dat betekent meer en meer dat u op zijn of haar mobiel aanwezig moet zijn. Dat betekent bijvoorbeeld voor één van onze klanten, dat we de webwinkel responsive maken zodat deze op alle apparaten werkt, van desktop, tablet tot mobiel. En dat we deze webwinkel gebruiken als opslag van alle data en dat de klant hier zijn producten en aanbiedingen bijhoud.

 

Er is echter ook een app, die weer extra functionaliteit toevoegt, doordat de klant nu de barcode van het product kan scannen en zo de juiste bestelling kan plaatsen. Ongeacht of er connectie is met het internet. Later synchroniseren we weer met de webwinkel als er weer wel connectie is. De webwinkel blijft centraal staan, maar we zijn nu altijd bij de klant aanwezig.

Hoe digitaal is uw onderneming?

Deze vier korte video’s van McKinsey geven u een snel overzicht over de vragen die u daarvoor eens zou moeten stellen.
Het originele artikel vindt u op: What it takes to build your Digital Quotient.

digital challenge
digital quotient
high digital quotient
digital pitfalls

Management Sessie

Wellicht heeft u, net als onze klanten, behoefte om zo nu en dan het net weer eens op te halen en u te laten informeren over al die veranderingen die op u af komen. Daarom hebben wij speciaal voor het management een kennisoverdracht sessie ontwikkeld. In 2 sessies krijgt u en uw mensen de nieuwe realiteit op het netvlies. Daarbij hebben wij een schat aan ervaring en de mogelijkheid om in vele branches te kijken, om u net eens ook wat andere invalshoeken te geven die vernieuwend kunnen zijn.  Dit zijn nieuwe ideeën en denkbeelden, waar voor u een mentale reis bij hoort, zodat één en ander in de tijd op zijn plaats zal vallen.

Strategisch Advies

Omdat deze nieuwe digitale realiteit voor iedereen tijd vergt, om dat eerst eigen te maken en het dan over de eigen situatie en het bedrijf te kunnen leggen, maken wij ook een strategies plan als u dat wenst. Ook hier is het juist vaak beter om een buitenstaander deze ontwikkelingen eens over uw bedrijf te laten leggen. Daarbij heeft het voor u de bijkomstigheid dat vreemde ogen dwingen. En die kunnen wel zeggen en zien, wat u vaak intern liever niet doet om de verhoudingen en structuren niet gelijk op scherp te zetten.

Voor een geheel vrijblijvend gesprek, mail of bel ons.

Neem contact met ons op

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

Bel of mail direct:

078 68 456 77

www.wendrich.nl

Pin It on Pinterest